Kryteria wymagań kl. IV-VI

 

Ocenianie osiągnięć ucznia

 

uczeń uzyskuje stopnie za:

  • umiejętność korzystania z różnych źródeł informacji,
  • krótkie odpowiedzi ustne,
  • prace domowe,
  • sprawdziany,
  • prace manualne (rysunki, komiksy, kolaże itp.

Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:

  • nie opanował treści zawartych w podstawie programowej, ma poważne braki w podstawowych wiadomościach,
  • nie opanował umiejętności związanych z myśleniem historycznym i stosowaniem treści historycznych i społecznych nawet w stopniu minimalnym,
  • nie rozumie prostych związków między faktami historycznymi,
  • nie potrafi odtworzyć istotnych elementów materiału opracowywanego na lekcjach,
  • nie potrafi zbudować prostej wypowiedzi na zadany temat,
  • nie wykonuje zadań realizowanych przez zespół klasowy, jest bierny, nie przejawia zainteresowania treściami przedmiotu ani chęci przyswajania wiadomości i współpracy z nauczycielem.

Ocenę dopuczczającą otrzymuje uczeń, który:

  • opanował treści konieczne, ale jego wiedza jest fragmentaryczna, ma braki w podstawowych wiadomościach i umiejętnościach, lecz z pomocą nauczyciela potrafi je w dłuższym czasie nadrobić,
  • przy pomocy nauczyciela wyjaśnia znaczenie podstawowych pojęć z zakresu historii,
  • zna główne postacie historyczne,
  • zna prosty podział źródeł historycznych,
  • rozumie prosty tekst źródłowy,
  • ma ogólną orientację w posługiwaniu się osią czasu, przyporządkowuje datę wiekowi,
  • zna daty roczne przełomowych wydarzeń,
  • odczytuje podstawowe dane kartograficzne, wskazuje na mapie wybrane państwa i regiony,
  • umie nazwać poznane epoki oraz przedstawić ich ramy chronologiczne,
  • okazuje szacunek symbolom państwowym,
  • zachowuje się godnie w czasie obchodów świąt i uroczystości państwowych,
  • posługuje się podręcznikiem,
  • wykonuje typowe zadania teoretyczne i praktyczne o niewielkim stopniu trudności,
  • ma trudności ze zbudowaniem poprawnej wypowiedzi,
  • zachowuje na lekcji bierną postawę, ale wykazuje chęć współpracy i odpowiednio motywowany jest w stanie przy pomocy nauczyciela wykonać proste polecenia.

Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:

  • posiada kompetencje określone na ocenę dopuszczającą,
  • opanował minimum wiadomości i umiejętności przewidzianych w podstawie programowej,
  • z niewielkimi trudnościami posługuje się terminologią poznaną na lekcjach,
  • dostrzega podstawowe związki przyczynowo-skutkowe pomiędzy faktami historycznymi,
  • wyciąga proste wnioski z otrzymanych informacji,
  • dostrzega rolę głównych postaci historycznych w ważnych wydarzeniach,
  • rozróżnia podstawowe typy źródeł informacji historycznej,
  • pod kierunkiem nauczyciela gromadzi, porządkuje i wykorzystuje informacje z różnych źródeł,
  • podejmuje próby analizy i interpretacji tekstu źródłowego,
  • z niewielką pomocą nauczyciela umiejscawia wydarzenia w czasie,
  • szereguje poznane wydarzenia w czasie,
  • z niewielką pomocą nauczyciela umiejscawia wydarzenia w przestrzeni (mapa),
  • podaje podstawowe cechy odróżniające epoki: starożytną, średniowieczną i nowożytną,
  • wskazuje główne elementy tradycji starożytnej w życiu współczesnym,
  • samodzielnie pracuje z podręcznikiem,
  • wykonuje proste zadania pisemne, poprawia popełnione błędy merytoryczne,
  • formułuje krótkie i proste wypowiedzi na zadany temat,
  • formułuje ogólne opinie,
  • wykazuje niewielką aktywność na lekcjach, ale współpracuje z grupą podczas realizacji zadań,
  • posługuje się mediami elektronicznymi.

Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:

  • posiada kompetencje określone na oceny dopuszczającą i dostateczną,
  • opanował w niepełnym stopniu wiadomości i umiejętności ujęte w podstawie programowej,
  • prawidłowo posługuje się terminologią historyczną,
  • porównuje wydarzenia z przeszłości, dostrzega złożoność związków przyczynowo‑skutkowych między wydarzeniami,
  • samodzielnie wyciąga ogólne wnioski,
  • charakteryzuje dokonania ważnych postaci historycznych,
  • samodzielnie gromadzi, porządkuje i wykorzystuje informacje z różnych źródeł,
  • analizuje i interpretuje teksty źródłowe z niewielką pomocą nauczyciela,
  • wykonuje wszystkie rodzaje ćwiczeń związane z orientacją w czasie,
  • dobrze posługuje się mapą historyczną i planem, poprawnie odczytuje zawarte w nich informacje,
  • umie krótko scharakteryzować poznane epoki,
  • wskazuje elementy tradycji wszystkich epok w życiu współczesnym,
  • zna różne systemy organizacji społeczeństw i państw,
  • rozwiązuje typowe problemy z wykorzystaniem informacji z różnych źródeł, inspirowany przez nauczyciela potrafi rozwiązać trudniejsze zadania,
  • swobodnie wypowiada się na wybrane tematy,
  • formułuje i uzasadnia własne poglądy i opinie,
  • aktywnie uczestniczy w lekcjach,
  • systematycznie przygotowuje się do zajęć i odrabia prace domowe.

 

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:

  • posiada kompetencje określone na oceny dopuszczającą, dostateczną i dobrą,
  • opanował w niemal pełnym stopniu wiadomości i umiejętności ujęte w podstawie programowej,
  • swobodnie wypowiada się na temat przyczyn, przebiegu i skutków wydarzeń oraz zjawisk historycznych i społecznych,
  • samodzielnie wyciąga złożone wnioski,
  • ocenia dokonania postaci historycznych,
  • integruje wiedzę z różnych przedmiotów i źródeł różnego typu, wyraża ją w wypowiedziach ustnych i pisemnych, posługuje się poprawnym językiem,
  • samodzielnie analizuje i interpretuje teksty źródłowe,
  • dostrzega ciągłość i zmienność w różnych formach życia politycznego i społecznego (państwo, przemiany w strukturze społecznej, gospodarce itp.),
  • samodzielnie rozwiązuje wszystkie problemy teoretyczne i praktyczne z zakresu historii,
  • aktywnie działa w zespole, wspiera innych, wpływa na efektywność pracy pozostałych członków grupy,
  • uczestniczy w realizacji zadań dodatkowych,
  • odnosi pewne sukcesy w konkursach przedmiotowych.

 

Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:

  • posiada kompetencje określone na oceny dopuszczającą, dostateczną, dobrą i bardzo dobrą,
  • opanował w pełnym stopniu wiadomości i umiejętności ujęte w podstawie programowej, poszerza swoją wiedzę o wiadomości wykraczające poza podstawę programową, prezentuje dodatkową wiedzę w toku zajęć lekcyjnych,
  • selekcjonuje i hierarchizuje zdobyte wiadomości,
  • formułuje przemyślane i oryginalne wnioski,
  • samodzielnie wykonuje zadania o wysokim stopniu trudności, nie popełniając żadnych błędów merytorycznych,
  • wnosi twórczy wkład do pracy lekcyjnej, proponuje oryginalne rozwiązania,
  • wykorzystuje wiedzę w nowych sytuacjach poznawczych, potrafi samodzielnie formułować pytania i rozwiązywać problemy,
  • rozwija zainteresowania historyczne, udzielając się w kole historycznym, wykazuje inicjatywę i pomysłowość,
  • ma krytyczne podejście do zagadnień poruszanych na lekcji,
  • potrafi dyskutować, używa odpowiedniej argumentacji,
  • współpracuje z nauczycielem w przygotowaniu niektórych zajęć,
  • planuje i organizuje swoją pracę oraz pracę grupy zadaniowej,
  • w wypowiedziach ustnych i pisemnych posługuje się nienaganną polszczyzną,
  • osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych.