Aktualności

2023/2024

 

TURNIEJ ROWEROWY

1.krzyżówki

TESTY BRD

TESTY , PIERWSZA POMOC, KRZYŻÓWKI ROWEROWE

 

 

 

 

 

 

 

kultura

 

karta pracy zimna wojna -8A

7a prezi

konkurs – regulamin edycja nr 1- 2024

 

 

8A HISTORIA

konflikty zimnej wojny

ZIMNA WOJNA

KONFLIKTY ZIMNEJ WOJNY

8A WOS

NARÓD I PAŃSTWO

 

 

KL 8A edb

karta pracy 1

RKO

 

wos klasa 8

Polacy na frontach

 

dla Oliwki na historię

 

 

 

I wojna

TEST DLA KLASY 8B Z EDB

7.12.2023

12.12.23

kl 5b

 

 

EDB KLASA 8B

 

postęp techniczny i zmiany cywilizacyjne

zjednoczenie Włoch i Niemiec

 

 

 

 

Tematem przewodnim piątkowej akademii z okazji Święta Niepodległości były symbole narodowe. Montaż słowno-muzyczny przygotowała klasa 7a. Uczniowie zaśpiewali pieśni patriotyczne pt.: Flaga Polski,  Zachwyca nas Polska , W listopadzie. Tą ostatnią pieśń wykonała uczennica    Malena Baber.  Za swój solowy występ została nagrodzona brawami.   Słuchacze docenili zaangażowanie występujących odpowiednią postawą i powagą jaką przystało na rocznicę odzyskania niepodległości.

 

 

 

Materiały na akademię:

 

Scenariusz na akademię Święta Niepodległości

wersja AKTUALIZOWANA 

 

Dzień dobry, ( ANIA)

Witamy wszystkich przybyłych na akademię: dyrekcję, nauczycieli, uczniów,

Akademię rozpoczniemy pieśnią „Flaga Polski”

 

🎵 Piosenka “Flaga Polski” (słowa: Kalina Rokosz, muzyka: Michał Witek)

PODKŁAD

*Piosenkę wykonuje cała klasa

Narrator:  ANIA

Jutro 11 listopada. Ważny dzień dla wszystkich Polaków – Święto Niepodległości. Zebraliśmy się na tej uroczystości, aby przypomnieć sobie, dlaczego tak naprawdę kochamy naszą Ojczyznę – Polskę. Drodzy nauczyciele oraz uczniowie, przywitaliśmy Was piosenką pod tytułem “Flaga Polski“, ponieważ symbole narodowe stanowią ważną część wyrażania patriotyzmu. Warto wciąż na nowo przypominać sobie, jakimi symbolami narodowymi może poszczycić się nasz kraj…

Uczeń 1   -HANIA

Zacznijmy właśnie od flagi. Skąd w ogóle wzięły się barwy: biały i czerwony? Kolor biały nawiązuje do orła widocznego w centralnej części godła Rzeczypospolitej. Symbolizuje dobro oraz czystość narodu polskiego. Drugi kolor widniejący na naszej fladze oddaje dostojność oraz majestat polskich królów władających przez wiele stuleci. W końcu czerwień to kolor królewski… Ta barwa ma nam przypominać także o trudnej przeszłości naszego narodu i przelanej za niepodległość krwi.

Uczeń 2 -JUSTYNA W

No dobrze, powiedziałaś, że kolor biały na naszej fladze nawiązuje do orła w herbie. Ale dlaczego to właśnie orzeł jest symbolem Polski?

Uczeń 3- KUBA

A nie słyszałeś nigdy legendy o Lechu, Czechu i Rusie? Lech zachwycił się tymi terenami i postanowił założyć tu swoje państwo właśnie wtedy, gdy zobaczył gniazdo na gałęzi. Zaraz później wyfrunął z niego potężny orzeł i rozpostarł swe skrzydła na tle nieba – czerwonego od poświaty zachodzącego słońca.

Uczeń 4 -MIKOŁAJ

Rzeczywiście, przypomniałaś mi tą piękną legendę. Czyli orłowi zawdzięczamy założenie pierwszego grodu przez plemię Polan. Jak wiele musiało się jednak wydarzyć, abyśmy mogli dzisiaj żyć w tej naszej pięknej Polsce… Przecież godło nie zawsze wyglądało tak, jak teraz. Łączyliśmy naszego orła z Pogonią – herbem Litwy, a przez chwilę nawet z Archaniołem Michałem – patronem Rusi.

Uczeń 5  -GABRYSIA 

Najważniejsze, że dziś możemy świętować Dzień Niepodległości i nikt już nie musi poświęcać życia, aby ratować Ojczyznę… Wielu żołnierzy, którzy walczyli o Polskę nie tylko w kraju, ale także poza jego granicami, podtrzymywała na duchu piękna Pieśń Legionów Polskich we Włoszech, którą znamy dziś jako Mazurek Dąbrowskiego. Jej tekst napisany przez Józefa Wybickiego wypełniał serca nadzieją oraz jednoczył wszystkich Polaków. Robi to zresztą do dzisiaj i pewnie dlatego właśnie ta pieśń została wybrana w 1927 roku na hymn narodowy.

Uczeń 2  -KAROL

Warto dodać, że nasz hymn jest wyjątkowy, ponieważ jego popularność przewyższyła oczekiwania wszystkich. Stał się on nawet pierwowzorem dla hymnów innych państw, na przykład Serbii, Czech lub Ukrainy.

Narrator -ANIA

Przypomnieliśmy sobie ważną rolę symboli narodowych w historii Polski. Jesteśmy przygotowani, aby z szacunkiem uczcić naszą Ojczyznę w tym ważnym dniu. Proszę o powstanie. Baczność! Poczet Sztandarowy, Sztandar wprowadzić!

*Wejście Pocztu Sztandarowego (zajęcie miejsca po prawej stronie od wejścia).*

Narrator -ANIA

Do hymnu!

*Odśpiewanie hymnu Rzeczypospolitej Polskiej.*

Narrator -ANIA

Po hymnie! Poczet Sztandarowy, Sztandar wyprowadzić!

*Wyprowadzenie sztandaru.*

 

Narrator -ANIA

Polska to nie tylko podniosłe momenty ze sztandarem oraz wspominanie bohaterów narodowych, którzy walczyli za Ojczyznę. Słowo “Polska” dla każdego może oznaczać coś innego. Przenieśmy się na chwilę do studia telewizyjnego i zobaczmy, czy na Ojczyznę można znaleźć jedną, wspólną definicję…

*Zaczyna się krótka inscenizacja, która odbywa się w studiu telewizyjnym. Poszczególne postaci powinny mieć odpowiednie stroje i przebrania. Wchodzi Dziennikarka, tło muzyczne – dżingiel.*

Dziennikarka-  JULKA

Dzień dobry Państwu! Dziś w programie “Pod polską strzechą” porozmawiamy sobie o tym, czym właściwie jest dla nas Ojczyzna. Zaprosiłam wielu ciekawych gości, którzy odpowiedzą nam na to pytanie. Pierwszym z nich jest wybitna wokalistka znana nie tylko w naszym kraju, ale także w całej Europie! Występowała na wielu prestiżowych konkursach. Ma na swoim koncie liczne nagrody, które otworzyły mu drogę do kariery. Mowa o MALENIE  Ale najpierw MALENA   zaśpiewa specjalnie dla nas przygotowany utwór pt: ” W listopadzie”

ŚPIEWA MALENA

PODKŁAD

 

Dziennikarka -JULKA

Wystąpiła  przed Państwem MALENA , gromkie brawa!

 

Dziennikarka -JULKA

MALENO, przeniosłaś nas w muzyczny świat i w słowach piosenki przekazałeś już swoją definicję Ojczyzny. Czy chciałbyś coś jeszcze od siebie dodać? Czym dla Ciebie jest Ojczyzna?

Piosenkarka- MALENA

Kocham Polskę, bo właśnie tutaj
Tworzę muzykę, spisuję ją w nutach
Śpiewam z radością dla wszystkich Polaków
Pozdrawiam moich szanownych rodaków!

*Schodzi ze sceny machając energicznie ręką w stronę publiczności i kłaniając się co chwilę. Rozbrzmiewa dżingiel.*

Dziennikarz- JULKA

Dziękujemy za to wspaniałe wystąpienie. Cóż za szyk, co za klasa… Ale, ale! Już przygotowany nasz następny gość, którego serdecznie zapraszamy. Będzie to pan leśniczy, który dba o piękno naszej polskiej przyrody!

*Dżingiel. Wchodzi leśniczy.*

Dziennikarz – JULKA

Witamy pana  Maksymiliana. W dzisiejszym odcinku programu “Pod polską strzechą” odpowiadamy na pytanie: Czym dla mnie jest Ojczyzna?

Leśniczy- MAX SZ.

Nie śmiecimy, nie krzyczymy
Dziś chcę uczyć wszystkich Was
Oddychajmy, podziwiajmy
Jaki piękny las
W Polsce są zielone drzewa
Więc zacznijmy o nie dbać
By urosły aż do nieba
I czyste powietrze mogły nam dać

*Kłania się i schodzi ze sceny. Rozbrzmiewa dżingiel.*

Dziennikarz -MIKOŁAJ

Dziękujemy za tę cenną lekcję dbania o lasy. Pan  Maksymilian zwrócił naszą uwagę na piękno naszej Polski, gdzie mamy przecież tyle parków narodowych i rezerwatów przyrody! Dla niego Ojczyzna to właśnie zielone drzewa, o które musi codziennie dbać. Ciekawe, czym jest Polska dla naszego następnego gościa, którym będzie słynna poetka – MELANIA , która wydała już kilkanaście tomików swoich autorskich wierszy! Zapraszamy na scenę!

*Dżingiel. Wchodzi poetka.*

Dziennikarz -MIKOŁAJ

Czym dla Pani jest Ojczyzna?

Poetka -MELANIA

Dziś, gdy ze spaceru do domu wracałam
Przez całą drogę o tym myślałam
Czym właściwie Ojczyzna jest dla mnie
I jak rymami wyrazić to ładnie
Ojczyzna to Polska – każdy to powie
Orzeł biały z koroną na głowie
To flaga biało-czerwona powiewa
I hymn, co stojąc na baczność się śpiewa

*Mówi wszystko poetyckim, rozmarzonym tonem. Nie patrzy na publiczność tylko rozgląda się po sali nieprzytomnym wzrokiem. Gdy skończy mówić, schodzi ze sceny bez kłaniania się, jakby zamyślona. Rozbrzmiewa dżingiel.*

Dziennikarz 2 -MIKOŁAJ

Dziękujemy za to poetyckie podsumowanie polskości. Teraz zapytamy kogoś z naszej szanownej publiczności!

Czym dla pani jest ojczyzna?

*Zapytana osoba z publiczności odpowiada. 

Dziennikarka -LULKA

Na sam koniec zapraszam także przedstawiciela młodszego pokolenia – uczennicę klasy 7a szkoły podstawowej. Na nasze pytanie odpowie EWELINA

*Dżingiel. Wchodzi Uczeń.*

Uczeń- EWELINA

Moja Ojczyzna to morze i góry
Każdy zabytek i cud natury
I chociaż podróże lubię jak każdy
To żaden zakątek nie jest dla mnie tak ważny!

Jak moja ojczyzna.

*Kłania się i schodzi ze sceny. Rozbrzmiewa dżingiel.*

Dziennikarka-JULKA

To już wszyscy goście w dzisiejszym odcinku programu “Pod polską strzechą“! Przekonaliśmy się, że choć każdy z nas szczerze kocha Polskę, to patriotyzm u różnych ludzi może znaczyć zupełnie co innego. A co dla Ciebie oznacza słowo Ojczyzna?

*Dziennikarka zadając ostatnie pytanie wskazuje palcem na publiczność. Rozbrzmiewa dżingiel. Dziennikarka schodzi na bok, gdzie wszyscy ustawiają się do zaśpiewania piosenki pt: „Zachwyca nas Polska”

Narrator- ANIA

Podsumowanie:

Proszę o zabrania głosu p. Dyrektor.

Pieśni:

zachwyca-nas-polska-tekst

flaga-polski-tekst

 

 

Rok szkolny 2021/2022

„Gdy gaśnie pamięć ludzka, dalej mówią kamienie – 13 GRUDNIA 1981 – PAMIĘTAMY!”

Nasza szkoła uczestniczy w projekcie „Gdy gaśnie pamięć ludzka, dalej mówią kamienie – 13 GRUDNIA 1981 – PAMIĘTAMY!”. Jego głównym celem jest przygotowanie dzieci i młodzieży do świadomego przeżycia 40 rocznicy wprowadzenia w Polsce stanu wojennego. ZAPRASZAMY NA STRONĘ: http://pamiec81.pl/

 

Święto Odzyskania Niepodległości 

Akcja Niepodległa do Hymnu! 

Nasza szkoła wzięła udział w akcji Niepodległa do Hymnu!

Sukces ucznia klasy 6a Huberta Kupca.

W Ogólnopolskim Konkursie pt.: „Nieznane miejsca pamięci narodowej w twojej okolicy” Hubert zdobył wyróżnienie.

Rok szkolny 2020/2021

W tym miejscu będą publikowane materiały na lekcje dla klas 4-6. (do pobierania)

testy, karty pracy itd.

kl4

pytania do powtórzenia z historią na Ty– plik WORD

kl5

Grecja -powt. wiadomości-skonwertowany-PLIK PDF

Grecja -powt. wiadomości-PLIK WORD

kl6

 

pyt. do powt. złoty wiek-word

pyt. do powt. złoty wiek-skonwertowany-pdf

 

AKTUALNOŚCI

Tradycyjnie jak co roku w ramach zajęć z historii uczniowie klas IV pracowali nad przygotowaniem drzewa genealogicznego własnej rodziny. Gotowe prace prezentowali na lekcji historii.
Celem lekcji „Moje drzewo genealogiczne” jest zachęcenie uczniów do odkrywania przeszłości swoich rodzin, łamanie barier pokoleniowych poprzez rozmowy ze swoimi dziadkami i pradziadkami.
Zapraszam do fotogalerii.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

 

 

 

 

 

marzec 2020 -czerwiec 2020 PRACA ZDALNA

 

 


 

Dla klasy 4

Życzenia

3-a-test-rzeczpospolita-i-jej-upadek-rtf

odpowiedzi do powtórzenia

karta pracy do powtórzenia kl4

17-karta-pracy-rozbiory-pdf

karta pracy -potop

karta pracy- Czarniecki Stefan

Karta pracy kl 4

Dla klasy 5

e-podrecznik

 

PRACA-Z-MAPĄ-WOJNA-Z-ZAKONEM-skonwertowany

lekcja-historii-1-2

PRACA Z MAPĄ WOJNA Z ZAKONEM

praca z mapą Bitwa

praca z mapą kl5-skonwertowany

odpowiedzi do mapy

wojna 13-letnia karta pracy

sprawdzian-7-wersja-b-doc-2

pytania do powtórzenia od rozbicia do zjednoczenia

odpowiedzi-do-powtórzenia

odpowiedzi do powtórzenia

Kazimierz-Wielki-e-podręczniki-cz.1pdf

Kazimierz-Wielki e-podręczniki-ćwiczenia

Kazimierz Wielki

zjednoczona Polska

Polska Kazimierza Wielkiego

zjednoczonaPolska-kl5

KL 5 dazenie-do-jednosci-panstwa-docx

kl 5 dazenie-do-jednosci-panstwa-docx

schemat godpodarki-pdf

Praca z mapą kl5 -osadnictwo-skonwertowany -wschemat godpodarki-word

Praca z mapą kl5 -osadnictwo-skonwertowany-pdf

 

ODP. B. KRZYWOUSTY

ODP.PYT DO POWTÓRZENIA

Pytania do powtórzenia-Polska pierwszych Piastów.doc

B. Krzywousty-karta pracy

B. Krzywousty-karta pracy

Karta pracy ze źródłem kl 5

Dla klasy 6

odpowiedzi

praca z mapą księstwo warszawskie

tekst źródłowy kl6

sprawdzian kl 6 sp6

odpowiedzi -powtórzenie kl 6

powtórzenie wiadomości kl 6

II rozbiór Polski-mapa

II rozbiór Polski

Upadek Polski

Upadek Polski-obraz

I rozbiór-ćwiczenia-word

I rozbiór -ćwiczenia-pdf

ODP. CZASY SASKIE

karta pracy czasy saskie

Pytania do powtórzenia kl 6

Karta pracy kl 6

Polecane strony:

 www.gov.pl/zdalnelekcje

  epodreczniki.pl

 

Aktualności

5 marca klasa 5b uczestniczyła w lekcji   edukacyjnej  „Na dworze Hochbergów” połączonej  ze zwiedzaniem zamku.  Podczas zajęć prowadzonych przez przewodnika pana Marcina Cyrana uczniowie zdobywali wiedzę zakresu historii książęcej rodziny Hochbergów.Lekcja miała charakter aktywizujący uczniów.

 

Wyniki konkursu     13.12.2019r.

Laureaci szkolnego konkursu plastyczno-historycznego „Plakat na 100 -lecie Powstań Śląskich” I miejsce: Weronika Żemła Wyróżnienia: Laura Paździor, Kacper Zień, Hubert Kupiec

 

Grudzień 2019r.

Zapraszamy do udziału w konkursie plastyczno -historycznym

REGULAMIN-GMINNEGO-KONKURSU-PLASTYCZNO-HISTORYCZNEGO-Plakat-na-100-lecie-Powstań-Śląskich-skonwertowany

Listopad 2019r.

8.11.2019r.

Uroczysta akademia z okazji Święta Niepodległości

„Radosna niepodległość”- taki tytuł nosiła uroczysta akademia, która odbyła się w naszej szkole z okazji Święta Niepodległości. Radosna, ponieważ cała społeczność szkoły śpiewała pieśni patriotyczne takie jak: Wojenko wojenko, Pierwsza Brygada, Pieśń o wodzu miłym, O mój rozmarynie, Jak długo w sercach naszych, Piechota, Przybyli ułani pod okienko, Akademię przygotowała klasa 5 E. Oprawę muzyczną zapewniła pani Sylwia Wituła a nagłośnienie pan Aleksander Byrski. Scenariusz, dekorację i sprawy organizacyjne przygotowali (Adam Mrozek, Magdalena Kamińska, Jolanta Grygierczyk, Katarzyna Konieczny, Karolina Przontka).
Opracował: Adam Mrozek
FOTO: Aleksander Byrski

Wrzesień 2019r.

Uczniowie pamiętają o miejscach pamięci narodowej.( kl. 5e i 5d)